یک نکته مهم در تدریس درس ماده چیست 2

در بازدید از چند کلاس از پایه دوم مشاهده  شده که دانش آموزان مفهوم جرم را با سنگینی یکی می گیرند  و می گویند جرم یعنی سنگینی. درصورتی که چنین نیست.جرم یعنی مقدار ماده تشکیل دهنده یک جسم. و هرچقدر ماده تشکیل دهنده یک جسم بیشتر باشد جرمش هم بیشتر می شود.

در تدریس نیروی کشش زمین هم به این نکته اشاره می کنیم که هرچقدر جرم یک جسم بیشتر باشد زمین هم نیروی بیشتری بر آن   وارد می کند در نتیجه برای بلند کردن آن هم ما باید نیرویی بیشتر از انچه زمین بر جسم به طرف پایین  وارد می کند ما بر جسم به طرف بالا وارد کنیم.

در تدریس مفهوم جرم از دو جعبه کبریت استفاده کردم. در حالی که یک جعبه را از چوب کبریت پر کرده بودم و جعبه دیگر خالی از بچه ها می پرسیدم که کدام جعبه مقدار ماده بیشتری دارد؟ و برای دانش آموزان تفهیم شد که به مقدار ماده تشکیل دهنده یک جسم جرم می گویند.

منتظر نظرات و تجربیات همکاران در تدریس این درس هستم.

/ 2 نظر / 16 بازدید
خوزمرگان1

سلام جا انداختن مفهوم جرم برای بچه ها مشکل است ولی شما بسیار خوب توانستید این مفهوم را به بچه ها اموزش دهید ممنون از حضورتون[گل]

مریم جعفری

نظر من این میباشد که جرم جعبه ای که چوب کبریت دارد بیشتر است.