الفبای زندگی


+ 9 قدم تا تبدیل شدن به مادری خونسرد

بیشتر مادران  وقتی بچه‌دار می‌شوند ، سعی می‌کنند  برای فرزندشان هر کاری بکنند  و بهترین‌ها را برایش فراهم کنند . اما در این راه ، گاهی استرس‌هایی به آن ها  وارد می‌شود و حس می‌کنند خلاصی از این استرس و رسیدن به آرامش، خود خوشبختی است.  به کار بستن 9 توصیه ی زیر به مادران عزیز  کمک می‌کند زندگی را، البته با داشتن فرزند، آسان‌تر بگیرند!

20 تا 30 دقیقه ی اختصاصی

20 تا 30 دقیقه پیش از دیگران از خواب برخیزید و چای بنوشید یا با آرامش مجله مورد علاقه‌تان را ورق بزنید. این کار سبب می‌شود روزتان را خوب آغاز کنید و استرس و کارهای روزمره باعث خستگی شما نشود.

هماهنگ کردن مدرسه رفتن کودک با بچّه ی همسایه‌

حتما” در همسایگی شما نیز بچّه‌هایی هستند که همراه با فرزند شما به مهدکودک یا دبستان می‌آیند. با والدین آنها هماهنگ کنید تا بعضی روزها فرزند شما همراه با آنان و بعضی از روزها فرزند آنها با شما به مهد یا دبستان برود. این کار باعث می‌شود برای چند روز در هفته وقت اضافی بیشتری داشته باشید.

دوستی با مادران دیگر

به جای آنکه وقتی کودکتان را به پارک می‌برید تا بازی کند، روی نیمکتی تنها بنشینید، سعی کنید با دیگر مادرها دوست شوید، به ویژه می‌توانید با کسانی آشنا شوید که فرزندانی هم‌سن و سال فرزند شما دارند. برای آشنا شدن یکی دو جمله ساده کافی است: «چه کیف زیبایی دارید! آن را از کجا خریده‌اید یا «چه‌قدر لباس کودکتان خوش‌رنگ و زیبا است! خودتان آن را بافته‌اید؟» و بعد می‌توانید در رابطه با مسایل کودکان صحبت کنید و با هم دوست شوید.

لحظات اختصاصی برای کودکان

تمام روز کار می‌کنید و شب خسته به خانه برمی‌گردید؟ خودتان را جای فرزندتان بگذارید. در این شرایط، او چه حسی خواهد داشت و چه می‌کند؟ حتی اگر مجبورید شاغل باشید، وقتی به خانه بازمی‌گردید تمام کارهایتان را کنار گذاشته و برای چند دقیقه‌ای به فرزندتان توجه کنید، کمی با او بازی کنید، حرف بزنید و نقّاشی بکشید. جمع و جور کردن خانه، جارو کشیدن، حمام کردن و را می‌توان چند ساعتی به عقب انداخت. یک روز در هفته را هم مرخصی بگیرید و به تمام کارهای خانه برسید تا استرس‌تان شما کمتر شود.

برهنه کردن پاها

گاهی اوقات باید اجازه داد کودکان پابرهنه روی چمن‌ها یا ماسه‌های کنار دریا بدوند؛ حتی در خانه نیز نباید سر لباس آنها خیلی حساس بود. به این ترتیب، مدام مجبور نیستید تکرار کنید که: «کفشت کو؟ کجا انداختیش؟» پابرهنه بودن می‌تواند راه رفتن صحیح را به کودک بیاموزد و ماهیچه‌های پا را هم قوی می‌کند.

غذا خوردن با دست

میوه‌ها را پوست بکنید و در بشقاب بگذارید و گاهی اجازه بدهید کودک به جای چنگال آن ها را با دست بخورد . پس از خوردن  هم دستمال مرطوبی به او بدهید تا دهان، دست‌ها و صورتش را تمیز کند.

غذای حاضری جلوی تلویزیون

شاید شما هم بارها شنیده باشید که ناهار یا شام خوردن با تلویزیون روشن درست نیست و کانون خانواده را سست می‌کند. ما نیز با غذا خوردن با تلویزیون خاموش موافقیم اما بد نیست پنج‌شنبه یا جمعه، غذایی حاضری درست کنید و با همسر و فرزندانتان جلوی تلویزیون بنشینید و در حالی که کارتون یا یک فیلم کمدی می‌بینید، آن را میل کنید.

مهمانی‌های کودکانه

آیا فرزند شما دوستانی دارد که تک‌فرزندند؟ می‌توانید برای پر کردن جای خواهر و برادر از آنها استفاده کنید. چه اشکالی دارد در هفته یک روز آنها را به خانه‌تان مهمان کنید؟ بچّه‌ها با هم سرگرم می‌شوند و بازی‌های جدید یاد می‌گیرند.

خوابیدن در روز جمعه

روز جمعه اجازه بدهید همه ی اهل خانه تا ظهر بخوابند. صبحانه و ناهار را یکی کنید و بیرون از خانه در پارک صرف کنید حتّی می‌توانید برای راحت‌ تر بودن، صبحانه ی سبکی بخورید و برای ناهار به رستوران بروید.

منبع: parents

 

نویسنده : جالینوس داوری ; ساعت ۱۱:٠٧ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/٧/٥
تگ ها:
comment نظرات () لینک