الفبای زندگی


+ شواهدی از موفقیت تغییر رویکرد در پایه اول شهرستان رودان

شواهد موفقیت طرح

با توجه به بازدیدهایی که از کلاس های همکاران در پایه اول داشتم و با گذشت چند ماه از اجرای رویکرد جدید آموزش در پایه اول، شواهد حاکی از موفقیت این طرح در مدارس می باشد. که به اختصار به بیان نمونه هایی از آن می پردازم.

در کتاب ریاضی جدید سعی شده است دانش آموزان را به فکر کردن وادار کند و خود آن ها نقش یادگیری فعال تری داشته باشند. دانش آموزان علاقه زیادی به حل کردن مربع های شگفت انگیز دارند و همین علاقه باعث شده که با دقت و تمرکز بیشتری آن ها را حل کنند و به این ترتیب قدرت پردازش ذهنی و دقت آنان را چه در این درس و چه در سایر دروس تقویت کرده است. الگو یابی نقش بسیار مهمی در توجه بیشتر دانش آموزان به محیط اطراف داشته به گونه ای که هرگاه چیزی را در محیط اطرافشان، چه در خانه یا مدرسه یا محیط دیگری و حتی وسایلشان  مشاهده می کنند که از نظم یا الگوی منظمی برخوردار است با شوق و ذوق آن را در کلاس بیان می کنند. البته الگویابی ها به شدت تاثیر خود را در نقاشی دانش آموزان گذاشته و استفاده و رعایت الگویابی در نقاشی و آثار هنری آنان به وفور یافت می شود. الگویابی بر رفتار دانش آموزان هم تاثیر داشته. یکی از دانش آموزان در انتخاب کفش از بین کفش های مختلف کفشی را انتخاب کرده بود که دارای الگوی شطرنجی منظمی است. اکثر دانش آموزان به داشتن وسایلی دارای الگوی منظم علاقه مند شده اند و بیسار کنجکاوانه در محیط اطراف خود به دنبال الگو         می گردند. دانش آموز حتی به گوشه اسکناس 200 تومانی نگاه می کند و به شوق و ذوق در سر کلاس با صدای بلند می گوید:" اجازه یک الگوی منظم گوشه ی این اسکناس است". آن ها حتی در باغچه ی کوچک خانه ی خود  دیگر به کاشت بی نظم گل و گیاه نمی پردازند. البته الگویابی باعث توجه بیشتر بچه ها به محط اطراف هم شده که به یادگیری درس علوم هم کمک کرده است.

 با توجه به بحث تقارن کمتر دانش آموزی پیدا می شود که بدون نگاه کنجکاوانه از روی فرش بگذرد به نگاهی به آن نکند. چه بسا در این نگاه به اهداف بزرگتری هم برسد.

یکی دیگر از جنبه های مثبت کتاب به کارگیری ابزارهای مختلف و کار کردن با آن ها در جریان یادگیری می باشد. دانش آموزان به استفاده از شابلون و خط کش علاقه مند هستند و در دفتر مشق خود گاه گاهی با آن خطوط و شکل های هندسی را رسم        می کنند و به مدرسه می آورند. دانش آموزان کار کردن با رنگ را بسیار دوست دارند.که در کتاب جدید آموزش به کمک رنگ نیز انجام می پذیرد. در قسمت اندازه گیری اشیا با واحدهای کوچکتر نیز رفتارهایی در دانش آموزان مشاهده کردم، بعضی چیزهایی که در اطرافشان وجود دارد را با واحدهای کوچکتری اندازه می گیرند. مثلا یکی از دانش اموزان قد خودش را با آجرهای دیوار مدرسه اندازه گرفت و در کلاس بیان می کرد.

استفاده از انگشتان کمک زیادی به دانش آموزان در آموزش عدد کرده است. انگشت یکی از وسایلی است که همیشه در دسترس دانش آموز می باشد. در شمردن، دیگر دانش آموزان یکی یکی نمی شمارند و اعداد تا 10 را خیلی زود و با یک نگاه تشخیص         می دهند. آن ها با چشم می بینند و با ذهن حساب می کنند. انجام جمع و تفریق با استفاده از انگشتان خیلی راحت تر صورت می گیرد که به جز انگشتان سعی شده از ابزارهای متنوعی استفاده شود و دانش آموز به ابزار خاصی متکی نیستند. آن ها می توانند جمع را با چند روش انجام دهند. امسال دانش آموزان در واقع آموزگارانی کوچک شده اند که جمع هایی که جواب آن بیشتر از 10 است را با زبان کودکانه ی خود برای والدین توضیح می دهند.

درکتاب ریاضی جدید مفاهیم جمع و تفریق پله پله آموزش داده می شود و دانش آموز سریع به نشانه ی جمع و تفریق نمی رسد ابتدا با کشیدن شکل و اضافه و کم کردن، سپس با انتقال دادن انگشتان  و ... بدون آن که هنوز نماد آن را یاد گرفته باشد با مفهوم جمع و تفریق آشنا می شود، سپس به نماد آن می رسد. این موضوع را می توان یکی از جنبه های مثبت این کتاب دانست.

در پایین هر صفحه توصیه هایی که برای اولیا نوشته شده باعث تعامل بیشتر اولیا با فرزندان شده است. و اولیا بیشتر در جریان فرایند آموزش فرزندان خود قرار گیرند.

در درس علوم هم دانش آموزان با انگیزه بیشتری به کلاس درس می آیند. دانش آموزان هر فعالیتی را که انجام می دهند با خود به کلاس می آورند. ساختار کتاب طوری است که دانش آموز باید به دنبال آن برود تا به اهداف دست بیابد. دانش آموزان در هر زنگ علوم بدون اینکه کتاب خود را بیرون بیاورند، منتظر یک فعالیت جذاب هستند.

آنها حتی در پاسخ به برخی سوالات که از سوی معلم پرسیده می شود سعی می کنند با دلایل خود جواب دیگری را رد کنند جواب کامل تری بدهند. نکته بسیار عالی اینجاست که پیش می آید دانش آموزی با دلایلی جواب قبلی خود را رد می کند.

این دانش آموزان به تماشای فیلم های مستند علاقه مند شده اند. با وسایلی خیلی ساده چیزهای خلاقانه ای درست می کنند و به کلاس می آورند. همچنین دانش آموز به داشتن شغل پدر خود مثل دامداری،‌کشاورزی و باغبانی افتخار می کند و با دوستان خود در مورد اهمیت شغل پدر خود به بحث می نشیند.

در درس قرآن نیز اضافه شدن پیام قرآنی از نکات مثبت کتاب جدید است. در کنار پیام قرآنی فعالیت های دیگری هم مانند نقاشی کردن، رنگ کردن و ... وجود دارد که باعث شده است دانش آموزان به پیام قرآنی توجه و علاقه بیشتری نشان دهند. از این رو یادگیری بهتر، سریعتر و جذاب تر صورت می گیرد. البته پیام های قرآنی تاثیر بسزایی هم در رفتار دانش آموزان داشته به عنوان مثال کتاب خود را با " بسم الله" در می آورند و با بوسیدن آن را در کیف خود می گذارند.

برگرفته از پژوهش بررسی بازخورد حاصل از تغییر رویکرد آموزش و کتب درسی پایه اول در شهرستان رودان

نویسنده پژوهش: جالینوس داوری

نویسنده : جالینوس داوری ; ساعت ٩:٤۸ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۳/٥
تگ ها:
comment نظرات () لینک