الفبای زندگی


+ یادگیری ریاضیات

ادامه ی مطلب 

 

...
ادامه مطلب
نویسنده : جالینوس داوری ; ساعت ۱٠:۱۳ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٧/۱٢/٢٧
تگ ها:
comment نظرات () لینک

+ همایش بیستمین سالگرد تاسیس دبیرستان مالک اشتر بیکاه

این همایش در روز پنجشنبه مورخ 22/12/1387 با حضور جمع کثیری از دانش آموختگان و پیشکسوتان دبیرستان مالک اشتر بیکاه در محل این دبیرستان برگزار شد. شرکت کنندگان این همایش را دبیران، معلمان، مدیران ، مربیان ، کارمندان بانک، شرکتها ، روئسای اداره ها ، فرهنگیان بازنشسته، اساتید دانشگاه، دانشجویان و سایر خدمتگذاران این جامعه که قبلا در این دبیرستان بودند تشکیل می دادند.در این همایش که توام با تجدید یاد و خاطره ی آن روزها بود تعدادی از دانش آموختگان به تعریف خاطراتی از دوران دانش آموزی خود پراخته و از تجارب چندین ساله ی خود برای خدمتگذاران تازه کار تعریف کردند. این مراسم همچنین با اجرای گروه تئاتر و تک خوانی توسط دانش آموختگان این دبیرستان همراه بود . در پایان این همایش لقب سردار فرهنگ بیکاه به آقای حاج سلیمان صادقی به پاس زحمات چندین ساله ی خود در راه تعلیم و تربیت فرزندان این منطقه اعطا شد . همچنین قرار شد همایش بعدی در سال آینده و در چنین تاریخی برگزار گردد.
نویسنده : جالینوس داوری ; ساعت ۱٠:٤٤ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٧/۱٢/٢٦
تگ ها:
comment نظرات () لینک

+ 80 نکته برای یک تدریس موفق

تدریس امری مهم و حیاتی در جریان تعلیم و تربیت و فرایند یادگیری است و بر هر فرد که وارد مجموعه ی عظیم آموزش و پرورش می گردد نیز لازم و واجب است که از اصول و مبانی آن مطلع باشد ، چرا که یادگیری اصول و مبانی و به خاطر سپاری نکات کلیدی در امر تدریس و کاربرد آن نکات در حین تدریس برای یک فرهنگی به ویژه یک معلم موفق ، ضروری و اجتناب ناپذیر است . بر این اساس 80 نکته ی مهم در امر تدریس آن هم تدریس موفق و کارآمد در مقاله ی حاضر آورده شده ، باشد که مورد استفاده ی معلمان و فرهنگیان عزیز واقع گردد :

1- با توکل بر خدا و نام خدا کلاس را شروع کنیم .

2- اخلاص در امر تدریس را رعایت کنیم .

3- زمان هر جلسه تدریس را در نظر داشته باشیم تا با کمی یا زیادی وقت مواجه نشویم .

4- وقت کلاس را به مطالب بیهوده و کم فایده صرف نکنیم .

5- سعی کنیم ساعت تدریس را تغییر ندهیم .

6- به هنگام تدریس نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم .

7- با خوش رویی تدریس کرده و همواره چهره ی بشاشی داشته باشیم .

8- احساسات و عواطف دانش آموزان را جریحه دار نکنیم .

9- تلاش کنیم فضای عاطفی به وجود بیاوریم .

10- سعه صدر داشته باشیم و از فضل فروشی بپرهیزیم .

11- وفای به عهد ، خوش قولی و تواضع در تدریس را از یاد نبریم .

12- به هنگام تدریس آرامش خود را حفظ کنیم .

13- از قضاوت ناصحیح نسبت به دانش آموزان پرهیز کنیم .

14- اشتباهات خود را توجیه نکنیم .

15- از علما، بزرگان و شخصیت های دینی به احترام نام ببریم .

16- از به کار بردن کلمات خارج از نزاکت بپرهیزیم .

17- پرگویی نکنیم در واقع آن قدر بگوییم که می توانیم بشنویم .

18- راز دار و محرم اسرار دانش آموزان باشیم .

19- از تعصب بی جا بپرهیزیم .

20- از دانش آموزان توقعات بیش از اندازه نداشته باشیم .

21- رسا و روان بودن کلمات و جملات را رعایت کنیم .

22- از داشتن تکیه کلام پرهیز کنیم .

23- در تدریس ذوق و سلیقه خود را به کار ببریم .

24- آرام و شمرده تدریس کنیم .

25- ساده ولی عمیق تدریس کنیم .

26- در املای کلمات دقت کنیم و کلمات را صحیح روی تابلو بنگاریم .

27- ذوق و استعداد دانش آموزان را شناسایی و هدایت کنیم .

28- بین دانش آموزان رقابت سالم و مثبت ایجاد نماییم .

29- در برخوردها عدل و انصاف را رعایت کنیم .

30- به دانش آموزان توجه و نگاه یکسان داشته باشیم .

31- با دانش آموزان همدردی کنیم .

32- از تشویق به موقع غافل نشویم .
( جالینوس داوری)

نویسنده : جالینوس داوری ; ساعت ۱٠:۳٤ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٧/۱٢/٢٢
تگ ها:
comment نظرات () لینک

+ آیا جز باهوش های دنیا هستید یا نه؟؟؟

آلبرت اینیشتین این مساله را در قرن 19 طرح کرد و ادعا کرد که فقط 2(دو) در صد از مردم دنیا توانایی حل این مساله را دارند. پس اگر می خواهید بدانید جزئ دو درصد باهوش های دنیا هستید این مساله را حل کنید.

در خیابانی پنج خانه در پنج رنگ متفاوت وجود دارد. در هریک از این خانه ها یک نفر با ملیتی متفاوت از دیگران زندگی می کند.این پنج صاحبخانه هرکدام نوشیدنی متفاوت می نوشند ، سیگار متفاوت می کشند و حیوان خانگی متفاوت نگهداری می کنند.

سوال: کدامیک از آنها در خانه ماهی نگه می دارند؟

راهنمایی:

1-انگلیسی در خانه قرمز زندگی می کند.

2-مرد سوئدی یک سگ دارد.

3-مرد دانمارکی چای می نوشد.

4-خانه سبز رنگ در سمت چپ خانه سفید قرار دارد.

5- صاحبخانه سبز قهوه می نوشد.

6-شخصی که سیگار pallmall می کشد پرنده پرورش می دهد.

7-صاحبخانه زرد سیگار dunhill می کشد.

8-مردی که در خانه وسطی زندگی می کند شیر می نوشد.

9-مرد نروژی در اولین خانه زندگی می کند.

10-مردی که سیگار blend می کشد در کنار مردی که گربه نگه می دارد زندگی می کند.

11-مردی که اسب نگه می دارد کنار مردی که سیگار dunhiil می کشد زندگی می کند.

12-مردی که سیگار blu می کشد آبجو می نوشد.

13-مرد آلمانی سیگار prin می کشد.

14-مرد نروژی کنار خانه آبی زندگی می کند.

15- مردی که سیگار blend می کشد همسایه ای دارد که آب می نوشد.

 

 

نویسنده : جالینوس داوری ; ساعت ٧:٥۸ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٧/۱٢/٢٢
تگ ها:
comment نظرات () لینک

+ نمونه طرح درس فارسی دوم ابتدایی درس پرجم

در ادامه مطلب

...
ادامه مطلب
نویسنده : جالینوس داوری ; ساعت ۱۱:۱٢ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٧/۱٢/۱٩
تگ ها:
comment نظرات () لینک

+ یک پیشنهاد برای تدریس مفهوم جرم و حجم در سال دوم

در ادامه مطلب...

...
ادامه مطلب
نویسنده : جالینوس داوری ; ساعت ۱۱:٠٠ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٧/۱٢/۱٩
تگ ها:
comment نظرات () لینک

+ طرح درس سالیانه قران دوم ابتدایی

           در ادامه مطلب...         

...
ادامه مطلب
نویسنده : جالینوس داوری ; ساعت ۱٠:٥٧ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٧/۱٢/۱٩
تگ ها:
comment نظرات () لینک

+ جالینوس که بود؟

جالینوس

 

جالینوس پدر علم کالبد شکافی در سال 129 بعد از میلاد در پرگاموم واقع در آسیای صغیر به دنیا آمد. از نظر جغرافیایی آسیای صغیر شبه جزیره ای بود که بین دریای سیاه و مدیترانه واقع شده بود و توسط دریای اژه از یونان جدا می شد. آسیای صغیر یکی از بزرگترین مراکز جهان متمدن در دوران حیات جالینوس بوده است و امپراتوری روم بر ان حکم می راند.
پدر جالینوس مردی یونانی بود که با علوم و حساب و هندسه و اختر شناسی آشنایی داشت. او معمار و ریاضی دان هم بود. پدر جالینوس نفوذ زیادی بر او داشت.
مادرش زنی سختگیر بود. در آن هنگام مطابق رسم و سنت فرزندن باید در خانه تعلیم می گرفتند و جالینوس نیز از این قاعده مستثنی نبود و تا چهارده سالگی در خانه تعلیم گرفت. سپس به مکتب های گوناگونی فرستاده شد تا با فرضیه های فلاسفه یونان آشنا شود. جالینوس وقتی به هفده سالگی رسید تصمیم گرفت پزشکی بخواند و به همین دلیل به شهرهای پرگاموم، از میر و کرنتوس رفت و در آن جا هندسه، اختر شناسی ، موسیقی ، زبان و پزشکی خواند.
جالینوس تا بیست و پنج سالگی که البته در آن زمان برای درس خواندن زمانی طولانی بود به تحصیل پرداخت و سپس به زادگاهش بازگشت. او پزشک موفقی بود به عمین علت او را از روم فرا خواندند تا پزشک مخصوص گالدیاتورها شود. او در زمینه کالبد شناسی و فیزیولوژی مطالعات گسترده کرد و هنگامی که قانون او را از مطالعه کالبد شناسی انسانی منع کرد، به مطالعه بدن میمون ها پرداخت.
جالینوس ماهیچه ها و دریچه های قلب را مطالعه و تشریح کرد و به اصل گردش خون در بدن نزدیک شد، ولی به اشتباه تصور کرد که خون از بطن راست قلب خارج می شود.او حتی دهلیزهای اصلی را کشف کرد، اما نتوانست مسیر منظم خونی را که به قلب می رود یا از آن خارج می شود، تشخیص دهد او فکر می کرد که سیاه رگ ها و سرخرگ ها خون را به طور نا منظم به قلب می برند و یا از آن خارج می کنند.
جالینوس از دستگاه عصبی آگاهی یافته بود و اهمیت ضربان قلب در تشخیص وضع بیماری را می دانست و هم چنین با مشاهده کودکان به وادینشان نظریه های وراثتی مندل را پیشگویی کرد.
آثار جالینوس مدت پانزده قرن از نظر پزشکان از هر گونه خطا و اشتباه به دور بود و پزشکی که به توانایی او شک می کرد احتمالا شهرت خود را از دست می داد.
البته جالینوس خود هیچ گاه این تبعیت کورکورانه را نداشت و همیشه می گفت:
«مطمئن ترین داوری ها ، تجربه است»

 

نویسنده : جالینوس داوری ; ساعت ۱۱:٢٧ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٧/۱٢/۱۸
تگ ها:
comment نظرات () لینک